وبلاگ بوکس احمد حسن پور

تکنیکها و تمرینات بوکس-خبرها-مسابقات- قهرمانان و ...

وبلاگ بوکس احمد حسن پور

تکنیکها و تمرینات بوکس-خبرها-مسابقات- قهرمانان و ...

تمرین با لباس

چرا نباید با لباس تمرین کنیم؟


- بسیاری از بوکسرها با لباس تمرین میکنند و بدتر از همه افرادی ک با گرمکن تمرین میکنند. توصیه من اینه ک در هنگام تمرینات بوکس حتمن لخت تمرین کنین(کفش -شورت-دستکش-کلاه-لثه)

 البته من در جنوب کشور(لامرد-جنوب فارس) زندگی میکنم. در مناطق گرم با لباس یا گرمکن تمرین کردن مناسب نیست چرا که به بدن فشار مضاعف میاره. مگر در شرایط خاص.

همونطور ک میدونید سیستم خنک کننده بدن همان گردش خونه که خون را به سطح پوست میاره و باعث پایین اومدن حرارت بدن میشه. خوب واضحه که هرچه سطح آزاد(برهنه-لخت) بدن بیشتر بشه،بدن ما راحت تر و سریعتر میتونه حرارت خودشو پایین بیاره.

 

خوب اگه حرارت بدن پایین نیاد چی میشه؟

 درست مثل تب کردنه ک حرارت بدن بالا میره و این موجب میشه آنزیمها ک عامل محرک سوخت و ساز بدنه در دمای بالا خراب شده و سوخت و ساز بدن را کاهش میدن و در نتیجه خستگی زودرس را باعث میشه.

کسانی ک با لباس و یا گرمکن تمرین میکنند چه مشکلاتی براشون به وجود میاد؟

همونطور ک میدونید هرچه لباس بیشتر به تن داشته باشیم سطح تماس مستقیم بدن با هوای ازاد به حداقل میرسه.

- در نتیجه ی تمرین های سنگین بوکس و سوخت و ساز زیاد حرارت زیادی نیز تولید میشه( ورزش بوکس را به همین دلیل یکی از ورزشهای سنگین در مقایسه با دیگر ورزشها میدانند) خوب تمام حرارتی ک در مدت زمان تمرین به وجود میاد میباید از طریق گردش خون در بخشهایی از بدن ک با هوای ازاد تماس دارد تخلیه شود. اگر ما گرمکن ورزشی بپوشیم با دستکش و کفش ، تنها عضوی ک با هوای ازاد در تماس است سر و صورت میباشد. خوب تصور کنید تمام حرارت بدن را باید سلولهای سر و صورت به بیرون منتقل کنند. حرارت زیاد بدن از یک طرف به سلولهای صورت بخصوص چشم آسیب میرساند و چهره را تغییر میدهد و انبوه خونی ک در سر و صورت در جریان است موجب فشار بر مغز و احتقان بینی و کاهش قدرت دید نیز میشود. قدرت دید برای یک بوکس امری حیاتی است و یک بوکسر میباید از چشمانی حساس و سریع برخوردار باشد.


-دومین مورد اینه ک تعریق بدن بالا میره و بدن آب زیادی از دست میده چون میخاد خود را خنک کنه و به همین دلیل بدن شروع به جذب زیاد آب میکنه ک همین باعث افزایش وزن میشه. در ضمن کم شدن اب بدن بر کبد و کلیه ها تأثیر سوء میذاره.


نکته: بعضی افراد تعریق زیاد را دوست دارند و یا نشانه ای بر یک تمرین خوب میدونند. اما این غلطه. یک جلسه تمرینی خوب یعنی شما خوب تمرین کرده باشین نه اینکه زیاد عرق کرده باشین.

برای مثال: شما یک جلسه تمرینی متشکل از: 6 راند کیسه سنگین و دوسرگیر- سه راند میت و سه راند بوکس را بدون اینکه کم بیارید پشت سر کذاشته باشید.


خنک شدن بدن امری بسیار مهم است و میباید به آن توجه شود. کسانی ک میخاهند بدنشان در هنگام تمرین و زیر فشار خوب جواب دهد و به اصطلاح کم نیارن باید بصورت برهنه تمرین کنند تا بازده بدن بالا بره.


مواردی ک ذکر شد، در فصل گرم و در مناطق گرمسیری بیشتر صدق میکنه.

مطالب فوق را شاید در کتابی نیابید چرا که تجربیات شخصی منه.

پیروز میدانها باشید.

یادداشتهای دوستان

سلام و سپاس از مطالب زیبای وبلاگتون
راستی ما هچنان منتظر معرفی کتاب برای بوکس و طریقه ی ساختن کیسه بوکس خانگی هستیم

دو سوال دیگه ام دارم
یک: برای استفاده از کیسه بوکس داشتن دستکش بوکس الزامیست یا نه فقط بانداژ کفایت می کنه
توی این خونه های اپارتمانی کجا و با چه ابزاری میشه یه کیسه بوکس رو آویزون کرد


 سلام و سپاس خدمت شما.

من دوتا کتاب آموزش بوکس دارم که البته قدیمیه:
- آموزش بوکس- نویسنده: هربرت زونن برگ  و ترجمه از محمد رضا مباشر-چاپ 1385 انتشارات بوستان

-آموزش بوکس: تألیف الن لاچیکا و دوگ ورنر- ترجمه از محمد حمت خواه-انتشارات عصر کتاب 1380

+ا کتاب دوم به منظر من بهتره.

البته تکنیکهای این کتابها قدیمیه و برای یاد گرفتن اصول پایه بد نیست. اما بوکس امروز متحول شده و با خواند کتاب نمیشه به یک مبارز تبدیل شد. اما برای فهمیدن اصول پایه خوبه. برا پیشرفت حتمن میباید به یک باشگاه بوکس برید.

در حال حاضر من به غیر از این دو کتاب نمیشناسم.

+ در رابطه با ساختن کیسه بوکس: شما میتونید از نوعی برزنت که برای روکش کانتینر ها بکار میره استفاده کنید. برای تهیه اون به تودوزی های اتومبیلها مراجعه کنید.

عرض این برزنتها بین 90 تا 110 سانت است. با همین عرض و طول 120 تا 150 سانتیمتر مناسبه.

داخل اون از دو بخش تشکیل میشه. یک لایه 1 یا دو سانتی فوم(نوعی فوم که مثل تاتامی است) به صورت استوانه ای داخل کیسه میذارید بطوری که سرتاسر کیسه رو پوشش بده. برای مثال عرض کیسه اگه برزنت با عرض 100 سانت و طول 140 داشته باشید میباید یک لایه فوم هم به همین ابعاد تهیه کنید. پس از ساخت کیسه بصورت مدور داخل کیسه بذارید. سپس داخل کیسه را پر از پارچه دم قیچی میکنید که میتونید از خیاطیها تهیه کنید. 

من چند بسته کیسه زباله میگرفتم و به چند خیاطی میدادم و اونا هم پارچه های ریز و درشت دم قیچی که دور میریزن را توی کیسه میریختن و من هر هفته کیسه ها را جمع میکردم. البته باید بهشون تذکر بدین که از ریختن سوزنهای شکسته بین پارچه ها خودداری کنند.

خوب حالا یک لایه برزنت داریم و بعد یک لایه 1 تا 2 سانتی فوم و بعد هم بخش اصلی یا گوشه کیسه که خرده پارچه است.

مزیت این نوع کیسه اینه که از وزن مناسبی برخورداره و موقع ضربه زدن کوبیده نمیشه. من در پستهای بعدی بصورت تصویری این کیسه را نشون خاهم داد.


برای کیسه زدن حتمن بانداژ ببندید. البته پیشنهاد خودم اینه که بدون بانداژ و با دست خالی هم ضربه بزنید تا دستتون و مچتون ساخته بشه. اما خیلی با احتیاط و از مشتهای سبک و نرم شروع کنید.

دوم اینکه شما باید از بانداژ و دستکش کیسه استفاده کنید. و تمرین کیسه با دستکش بوکس هم فراموش نکنید. در کیسه زدن با همه روشها تمرین کنید. هر کدام مزیتهایی داره که میتونید ازش برای ساختن مشت خود و حالت دادن دست خود استفاده کنید.

من خودم بیشتر از دستکش بوکس استفاده میکنم. گاهی هم فقط  با بانداژ  کیسه میزنم.


-برای آویزان کردن کیسه از سقف فلزی از انواع بستها میتونید استفاده کنید که در آینده من انواعشو میذارم. برای سقفهای بتونی هم میتونید از نوعی بولت فشاری استفاده کنید. بتن را سوراخ کرده و بولت را کار میذارید و با بستن پیچ بولت ته بولت که داخل بتنه بزرگ میشه و محکم توی بتن گیر میکنه.

و یا اینکه از دستگاهای بوکس خانگی استفاده کنید و مثل دستگاهای بدنسازی خونگیه.

راهای دیگه هم هست که به زودی خاهم گذاشت.


 امیدوارم مفید واقع بشه. پیروز میدان باشید.