وبلاگ بوکس احمد حسن پور

تکنیکها و تمرینات بوکس-خبرها-مسابقات- قهرمانان و ...

وبلاگ بوکس احمد حسن پور

تکنیکها و تمرینات بوکس-خبرها-مسابقات- قهرمانان و ...

شطرنج بوکس

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c4/Schachboxen1.jpg/300px-Schachboxen1.jpg

شطرنج بوکس؛

شاید تا بحال شطرنجی به نام شطرنج بوکس را شنیده اید.

برگرفته از وبلاگ شطرنج chessplay

«شطرنج بوکس» – که در زبان انگلیسی Chess boxing خوانده می‌شود – نام ورزشی عجیب است که در آن دو ورزش شطرنج و بوکس با یکدیگر ترکیب شده‌اند. شرکت‌کنندگان در این ورزش باید هم از نظر آمادگی ذهنی و هم از نظر آمادگی جسمی در وضعیت خوبی قرار داشته باشند تا بتوانند حریف خود را شکست دهند. قانون این ورزش نیز بدین صورت است که بازی با یک دور شطرنج 4 دقیقه‌ای میان حریفان آغاز می‌شود و پس از پایان این 4 دقیقه، یک دور مسابقه بوکس به مدت 3 دقیقه میان آن‌ها برگزار می‌شود. این روند حداکثر تا 11 دور ادامه پیدا می‌کند تا این که برنده نهایی بازی مشخص شود. در بین هر دور بازی نیز 1 دقیقه وقفه داده می‌شود.

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRRNAjP_eeDMvAvOP0CfgMqBeAKhnWcyBOnn2IG2BU-0PGRWC6zyw

یک مسابقه شطرنج بوکس در برلین، 2008

نوعی شطرنجی که میان حریفان برگزار می‌شود «شطرنج سریع» است که در آن به هر کدام از رقبا 12 دقیقه وقت داده می‌شود. هر حریفی که بتواند فرد مقابل خود را در بوکس ناک اوت کند و یا در شطرنج کیش و مات کند، برنده است. در صورتی که زمان قانونی اختصاص داده شده در شطرنج نیز برای هر کدام از حریفان تمام شود، حریف روبرو برنده مسابقه شناخته می‌شود.

مبارزان برای تمرکز بیشتر در بازی شطرنج از هدفون و گوشی‌های مخصوص استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین هنگام شطرنج، دستکش‌های خود را در می‌آورند. در صورتی که پس از 11 دور مبارزه مغز و مشت، هیچ کدام از حریفان موفق نشود دیگری را شکست دهد، برنده نهایی فردی است که امتیاز بیشتری در رینگ بکس کسب کرده است.

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQACRaLVobRYBUuN88texsr_OvTgex16wktBYjKmM5PWZ2Gkz_b

تاریخچه ابداع و شروع این ورزش به سال 2003 باز می‌گردد. در آن زمان یک هنرمند هلندی با نام «لپ روبینگ» این ورزش را ابداع کرد. وی در رابطه با این بازی به روزنامه تایمز می‌گوید: «این ایده را از یک کتاب کمدی صرب گرفتم، عالی به نظر می‌رسید. می‌خواستم ببینم این ایده عملی است یا خیر. اولین مسابقه از این نوع در یک کلیسا و در حضور 800 نفر از مردم انجام گرفت».

این در حالی است که این ورزش از آن زمان موفق شده است تاکنون طرفداران زیادی را به سوی خود جذب کند.

این ورزش هم اکنون تحت نظر سازمان جهانی شطرنج بوکس (WCBO) انجام می‌شود. گفتنی است اولین مسابقات قهرمانی شطرنج بوکس جهان در سال 2003 و در آمستردام هلند برپا شد. برنده نهایی این مسابقات فردی نبود جز «روبینگ»، کسی که خود این ورزش را ابداع کرده بود.


تهیه و تنظیم: مهران فرخنده

سناریوی یک حمله


پیشگفتار:

شاید بتوانیم ساعتها در مورد نحوه حمله کردن در ورزش بوکس حرف بزنیم و یا کتابها بنویسیم. اما چند درصد از ما وقتمون را به مطالعه در مورد تخصص های خودمون و در راستای پیشرفتمون اختصاص میدیم.من تلاش دارم تا مطلبی مختصر و مفید در رابطه با نحوه حمله کردن در یک مبارزه بوکس دراختیار دوستانم یا بهتر بگم همرزمانم قرار بدم. فکر میکنم استفاده ازش راحت تر باشه.

ما نیاز داریم بیشتر بدونیم تا بهتر باشیم.

حمله کردن چیست؟

میخواهیم در مورد حمله کردن در یک مسابقه بوکس حرف بزنیم و تحلیل کنیم. ما حتی با یک نگاه هم به نوعی به روح و روان حریفمون حمله میکنیم. حتی با زدن ضربه ساده و سبک جب که شاید به راحتی دفاع بشه حمله کرده ایم.اما ما حمله ای رو باید ترتیب بدیم که بتونیم امتیاز بگیریم و در آخر سلامت و ایمن بمونیم.

بذارید طور دیگه ای به یک حمله نگاه کنیم. یک حمله از یه جایی در رینگ یا بر روی کیسه شروع میشه و به جایی پایان پیدا میکنه. این مهمه که کجا و چطور حمله کنیم اما من فعلن در موردش حرفی ندارم. من میخوام یک حمله را از لحظه شروع تا پایان طراحی کنم.این حمله هر جایی میتونه صورت بگیره. پس هر لحظه و هر حرکت ما حمله ایست برای حریف.  

خوب ما حمله رو به 3 بخش اصلی تجزیه میکنیم و برای هر بخشش برنامه ریزی میکنیم.


مراحل یک حمله:

قبل از اینکه وارد جزئیات حمله بشیم بوکسر های عزیز باید به خوبی بتونن ضربات و حرکاتشون را با هم ترکیب کنند. برای اطلاع بیشتر به بخش تکنیکهای وبلاگ و از آنجا مطالب مربوط به ترکیب کردن ضربات رو مطالعه و تمرین کنین. ما اول باید ترکیب کردن مشتهامون رو خوب یاد بگیریم چراکه در اینجا میخواهیم ترکیبات رو باهم ترکیب کنیم.

 یک حمله را به  3 بخش تقسیم میکنیم.

-          شروع

-          حمله

-          پایان

شروع:

خوب ما باید از یه جایی شروع کنیم دیگه. حتمن سوال پیش میاد که ما چطور شروع کنیم. آیا با جب شروع کنیم یا ضربه مستقیم 2  یا با هوک و آپرکات؟ یا با گام برداشتن و شاید هم با داک و اسلیپ کردن؟

شما باید برای شروع کردن توانا باشید و تکیه کردن به یک روش کاری بسیار خطرناک است. سلیقه ای و شیوه ای بوکس نکنید. منطقی و با فکر کار کنید. خوب من چند نوع شروع کردن رو مثال میزنم تا بهتر شروع کردن رو درک کنیم. نا گفته نمونه که آیتمهای زیادی وجود  داره که بر نحوه شروع کردن حمله ما تأثیر میذاره. ادامه مطلب را بخونید.


ادامه مطلب ...