وبلاگ بوکس احمد حسن پور

تکنیکها و تمرینات بوکس-خبرها-مسابقات- قهرمانان و ...

وبلاگ بوکس احمد حسن پور

تکنیکها و تمرینات بوکس-خبرها-مسابقات- قهرمانان و ...

یادداشت دوستان-بوکس خوبه یا بده؟

رضا گفته:

سلام.ضمن تشکر از وبلاگ بسیار خوب و مفید شما و با عرض خسته نباشید، میخواستم بپرسم در کل بوکس چه ورزشیه؟آیا برای پیری عوارضی به دنبال داره؟من تازه بوکس شروع کردم ولی بین دو راهی ادامه و ترک این ورزش قرار گرفتم چون از بس در سایت ها ازین ورزش بد تعریف شده.شکستگی بینی و فک و یا بیماریهای عصبی و ضربه های مغزی.میخواستم بپرسم نظر شما با ارائه دلایل منطقی برای ادامه این ورزش چی میتونه باشه؟مرسی و متشکر


سپاس و درود خدمت دوست گرامی رضا.

بذار با این حدیث مشهور شروع کنم که هر ورزشی مزیتها و در کنارش آسیبها و عوارض خودشو داره.

برای مثال کسانی که در رشته شنا فعالیت میکنند زود دچار پوکی استخوان میشوند.

 اما برخی ورزشها بصورت مبارزه ای هستند و خشونت در آن عادیست و آسیب هم تا حدودی معمولیست. مثل بوکس- بودوکای- موی تای - تکواندو و ...

برخی ورزشها توپی هستند. برخی فکری مثل شطرنج و ...

  • تعادل و کارایی ورزش : در بین ورزشهای مبارزه ای بوکس از همه متعادلتر و منطقی تر و دوستانه و کم خشونت تر است. نه بخاطر اینکه من طرفدار بوکس هستم بلکه از مقایسه با دیگر ورزشهای رزمی میتوان به این عقیده رسید. اول اینکه هر بوکسر با دستکش مبارزه میکند. نه خود آسیب میبیند و نه حریف. اما اگر بخواهد اسیب بزند میتواند. در ورزشهای دیگر نظیر کاراته و تکواندو یا موی تای ضربه ها با دست خالی یا بانداژ است، و یا در ورزش ام ام ای خشونت زیادی و با کمترین امکانات ایمنی صورت میگیرد.در ورزش بوکس علاوه بر اینکه ضربه ها کارا و میتواند کشنده باشد اما در رقابتها و تمرینات کمترین اسیب دیدگی را دارد. بوکس آماتور را به 3 راند کاهش داده اند و برای مشتها امتیاز در نظر گرفته شده و با این سیاست آسیبها نیز کاهش یافته.
  • المپیکی بودن این ورزش. معمولاً ورزشهایی به رقابتهای المپیک راه داده میشوند که جنبه انسان دوستی و رقابتجویی بیشتری داشته باشند و البته خشونت کمتر. امروزه بجای جنگ بین ملتها ورزش نقش نبرد را بازی میکند اما در فضایی مساوی عادلانه و کنترل شده با قوانینی واحد.
  • بحث روحی روانی: محبت و عاطفه را اگر بعد مثبت روح انسان در نظر بگیریم به قطع خشونت نیز بعد نفی خواهد بود. اگر بعد منفی به اندازه بعد مثبت باشد انسان به سمت  بی تفاوتی و خنثی بودن میل میکند. هرچه انرژی منفی در انسان بیشتر شود لطافت و نوع دوستی کاهش میابد و خشونت زیادتر میشود و بلعکس. پس ما نیاز داریم خشونت خود را جایی تخلیه کنیم. اما کجا؟ جایی که بیشترین ایمنی و کمترین آسیب را در بر داشته باشد. شما با مشت زدن به کیسه بوکس هم میتوانید خود را تخلیه کنید. یا دویدن و خسته شدن. مبارزه بوکس که برای تخلیه خشونت و انرژی های منفی بسیار عالی است. فشارهای کار و زندگی. مشکلات و کمبودها و از همه بد تر دیدن ضعف و ناراحتی عزیزان، انسان را پر از درد و غصه و رنج میکند و این رنجها باید جایی تخلیه شود. جایی که نه خود آسیب ببینی نه دیگران. یا این آسیب دیدگی به کمترین حد خود برسد.
  • مبارزه یک مبارزه است: نیازی نیست خیلی زود وارد مسابقات سنگین شوی. اگر با حریفان سبکتری روبرو شوی به طبع آسیب کمتری میبینی.در ضمن شما روبروی کسی قرار گرفته اید که میدانید باید یکدیگر را هدف قرار دهید.مثل فوتبالیستها ضربه ارنج توی سر یا شکم و یا از پشت پای شما هدف قرار نمیگیرد. یا مثل کاراته کارها رقابت تحمل دردنیست و یا نیازی نیست طعم تلخ ساق به ساق شدن در موی تای، تکواندو، کیک بوکس و ... را تجربه کنی. کافیست گارد خود را بالا نگهداری تا در امان بمانی. بدن انسان براحتی در مقابل ضربات واکنش نشان میدهد و تحمل پذیر میشود. ضربات مشت بوکسرها کشنده است اما برای یک فرد عادی نه برای یک مبارز. البته من در مورد بوکس آماتور حرف میزنم و باشگاههایی که در ایران هستند همه از همین قوانین پیروی میکنند و باید بکنند.
  • آسیب دیدگی در بوکس: من فقط به یک سخن از اسطوره بوکس جهان محمد علی(کاسیوس) کلی بسنده میکنم: ازش پرسیدند آیا بیماری شما بخاطر مشتهای که خورده اید است؟ در پاسخ گفت: اگر بخاطر مشتها بود میباید هالی فیلد و جو فریزر و هنری کوپر و جانی یانگ و دیگران دچار این بیماری میشدند که مشتهای مرا خورده اند.
    در بین بوکسر های جهان دو نفر تا کنون که محمد علی بیماری پارکینگسون گرفته و مایک تایسون نیز بخاطر خشونت زیاد و قانون شکنی و تجاوز به زندان افتاده که به عنوان بیماری عصبی نام برده میشود. این ربطی به ورزش ندارد انسانها در هر زمان و مکان بیمار میشوند و یا راه درست زندگی را گم میکنند. عده ی زیادی از مردم در زمان کهولت دچار بیماری پارکینگسون میشوند در حالی که بوکسر نیستند و ساید اصلن ورزشکار هم نباشدند. اما  ورزش بوکس تاریخی بیش از هزار ساله دارد و تا به امروز شاهد تحولات زیادی بوده و خواهد بود. یکی از این تغییرات متحول شدن قوانین با هدف فاصله گرفتن از خشونت و آسیب دیدگی و پرورش روحیه جوانمردی است.

امیدوارم توانسته باشم به شما رضای عزیز کمکی کرده باشم.

سپاس از شما.

نظرات 18 + ارسال نظر
سرزمین آفتاب دوشنبه 6 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 02:01 ب.ظ http://sarzamin-aftab.blogsky.com

من به تمام رشته های ورزشی علی الخصوص ورزش های رزمی احترام می ذارم
اما
جسارتا با دو قسمت از حرفتون در مورد اینکه بوکس از بقیه ورزشهای رزمی منطقی تر ومتعادل تره اصلا موافق نیستم
من هم بوکس کار کردم هم کاراته

اولا مبارزان در مسابقات کاراته بیش از 16 ساله که به صورت اجباری با دستکش مسابقه می دن
دوما بوکس هم مثل تکواندو یک ورزش رزمی تک بعدیه
یعنی فقط دست ( یا تکواندو: فقط پا )
اما در ورزشهایی مثل کونگ فو و ووشو و کاراته ( یا حتی جودو ) ترکیبی متعادل از تکنیک های دست و پا وجود داره
من در حین یک مبارزه خیابانی نمی تونم از حریفم خواهش کنم که فقط به من هوک بزنه چون فقط دفاع هوک رو بلدم و در مقابل لگدی که ممکنه به زانوها یا شکمم می خوره بی دفاع هستم !!
لطفا تبلیغاتمون در مورد یک رشته هم منطقی باشه هم واقعی

دوما اینکه کاراته بیش از اینکه یه ورزش تهاجمی باشه یه ورزش دفاعیه و میزان آسیبش بر خلاف اسمش نه تنها زیاد نیست بلکه نزدیک به صفره یا جودو ورزشیه که بدون ضربه زدن مستقیم به بدن حریف باعث می شه که حریف با وزن یا نیروی خودش به زمین بخوره


در مورد رژیم برای کاهش وزن هم که برای یکی از دوستان نوشتید که راه کم کردن وزن کم خوردنه و اینکه قبلش باید چند ساعت شکم خالی باشه متاسفانه اینطور نیست
چون شما با این روش به ذخیره قند بدن آسیب می زنید و در نتیجه مستقیما عملکرد مغز و کبد رو دچار اختلال می کنید
راه صحیح ، کاهش رژیم های پر کالری و پر چرب و جایگزین کردن غذاهای فیبردار و پروتین های ساده و فاقد چربی های غیر قابل استفاده در بدنه + ورزش منظم هفتگی . نه کم خوردن !
با این روش قند مورد نیاز بدن و مغز تامین می شه اما چربی ذخیره شده در بدن باقی نمی مونه و از همه مهمتر اینکه بدن در حین ورزش با کمبود انرژی روبرو نمی شه و به نوع و مدل ورزش و تمرین فرد آسیب نمی خوره . چربی های قدیمی تر هم اندک اندک با تمرینات سبک اما طولانی هوازی شروع بع دفع از بدن می کنن
در بدن ما سیستمی رفلکسی وجود داره که به محض روبرو شدن با کمبود هر ماده مورد نیاز خودشو آماده می کنه تا بلافاصله بعد از دریافت وعده بعدی غذایی که اون ماده رو در خودش داره بجای مصرف ، اون رو فورا ذخیره کنه یا اگه نداشت توسط کبد همون ماده رو بسازه و بازم ذخیره کنه! ! ! به همین دلیله که ورزشکاران در مدت زمان کوتاهی بعد از رها کردن یا سبک کردن ورزش دچار ازدیاد وزن می شن !
از اونجایی که برای شما چون یک ورزشکار هستید احترام فوق العاده ای قائلم استدعا دارم اگر با سوالی روبرو شدید بجای رجوع به تجربیات شخصی لزوما فرد رو به سمت منابع مستند علمی راهنمایی و سوق داده تا هم دعای خیری برای شما داشته باشه هم با آسیب هایی که بعضا ممکنه افراد رو از ورزش دور کنه مواجه نشه

سپاس سرزمین آفتاب عزیز.
شما اطلاعات علمی خوبی دارین و من هرگز نمیتونم مثل شماصحبت کنم و ممنون که منو متوجه اشتباهم کردین. من علمی برخورد نکردم و ار نقطه نظر روانشناسی و جامعه شناسی راهکار دادم. سعی میکنم از نقطه نظر علمی نیز به راهکاها اضافه کنم.
اما در مورد ورزشها همانطور که گفتم به سمتی پیش میره که آسیبها را کمتر کنه و خشونت کمتری داشته باشه. در باب تقابل بین ورزشهای رزمی نیز دو ایتم در غلبه بر سبکی دیگر موثره، یکی مهارت و توانایی در فنون رزمی خود و دوم شناختن فنون رزمی مقابل. در رابطه با بوکسر ها هنر بوکسرها در تغییر فاصله با حریفه. بوکسر های خوب با استفاده از جابجایی خوب همیشه در بهترین وضعیت نسبت به حریفان قرار میگیرند و ضرباتشون رو میتونن سریعتر و به نقاط حساس حریفان برسونن. از این نقطه نظر اگر شما بوکس را مورد مقایسه قرار بدین خواهید فهمید که گذاردن وظیفه جابجایی به پاها و دستها را برای حمله بکار بردن سرعت دفاع و حمله را تا جایی میرسونه که بر برد و قدرت ضربات پا میتونه چیره باشه و این امر مستلزم داشتن کمی آگاهی از فنون ورزش مقابله. به عقیده من بوکسر ها ضعف تکنیکی نسبت به دیگر ورزشکاران ندارند تنها پاهای بوکسرهاست که ضربه پذیر نیست.
در بین ورزشهایی که نام بردین جودو رو من به عنوان ورزشی سالم قبول دارم اما کاراته را دیدم و میدونم که سبک خشنی هست و من بیشتر کارته کارا رو میشناسم که آسیبهای جدی دیدند.
در مورد تغذیه با شما کاملا موافقم اما من با آگاهی به اینکه ما در روز بیش از نیاز مصرف میکنیم و با توصیه به حذف تنقلات و کالری های اضافی در مورد برنامه حسین عزیز آنطور پیشنهاد دادم. در برنامه حسین من وعده شام و تنقلات را حذف کردم و پرهیز از خوردن چربی ها وشیرینی ها. در حالت معمول قند موجود در میوه ها و و دیگر خوراکیها برا بدن کافیست. قندهای موجود در شیرینیها و نوشابه ها از نظر کیفیت در سطح پایینی هستند. لذا خوردن آنها بغیر از ضرر چیزی برای انسان ندارد.
سپاس از ما. امیدوارم باز هم از نظرات شما استفاده کنیم.

فرشید دوشنبه 8 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 06:59 ب.ظ

با سلام و درود فراوان به شما استاد گرامی.من هم مانند بسیاری از افراد دچار تردید بودم که ایا بوکس ورزش خوبی هست یا نه! اما با توضیحات کامل و منطقی شما کاملا قانع شدم که ورزش سالمیه اگر اصولی انجام بشه.واقعا خوشحالم که افرادی مثل شما وجود دارند که انقدر علمی و درست پاسخ بدن.از راهنماییتون بی نهایت ممنون

سپاس از لطف شما و دیگر دوستان.

امیر جمعه 21 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 04:27 ب.ظ

با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی،طبق یافته های علمی و عملی بوکس باعث کوچکی چشم و انحراف بینی مشود گاهی هم ابتدای بینی را پهن و بزرگ میکند.
راجب این موضوع ممنون میشم اگه منو راهنمایی کنید

Amir جمعه 21 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 04:33 ب.ظ

از چه سنی میشه بوکس شروع کرد؟؟

shahryar سه‌شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 12:11 ب.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید
یک راهنمایى ازتون میخواستم من شونزده سالمه و به ورزش کیک بوکسینگ علاقه زیادى دارم ولى پددرم مخالفت میکنه و میگه صورتت خراب میشه( کج شدن بینى یا شکسته شدنش) میخواستم بگم این اتفاق برام میفته یا موجب بهم زدن صورتم میشه ممنون میشم سریع پاسخ بدید تا بتونم تصمیمم رو بگیرم که چى کار کنم

Jaimegroug چهارشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 09:34 ب.ظ

6 effective ways to quickly earn easy money you can download this link in PDF format: http://m1.googlenoomon.info/?p=11245
I work for every single of these methods and earn more than $ 35,000 per month.

اردلان جمعه 4 مرداد‌ماه سال 1398 ساعت 04:07 ب.ظ

اقا کی میگه بوکس فقط با دست کار میکنه و اگه تو خیابون یکی بهت لگد بزنه میافتی... اینا همش دروغه بوکس تکنیکهای پای زیادی داره باید رقص پا و خیلی از تکنیکهاشو بدونی تازه بوکسور هیچوقت با یه لگد و یه زانو نمیافته اگه افتاد بوکسور نیس چون تو باشگاه فقط تو مبارزه از دست استفاده میشه تمریناتش مخصوص ساق پا هستن تازه بدنسازی هم کار میکنیم و تو تمرینات اونقد میخوریم تا بدن عادت کنه و اینکه تو ورزش فقط از مشت استفاده میشه فک نکنید که در برابر یه لگد عاجزن ورزش یه بعدی هم نیست بیخود حرف میزنید به قسم بوکسور میتونه هم کاراته کا و تکواندو کا و این اشغالا رو جمع کنه لتو پار کنه ضمناا تو درگیری خیابانی مشت بیشتر بدرد میخوره نه پا تا میایی پاتو دراز کتی نقش بر زمینت میکنن

حسام سه‌شنبه 8 مرداد‌ماه سال 1398 ساعت 03:56 ب.ظ http://1381163426

باسلام،درواقع توی همه ورزش های رزمی ضربه هست حتی کشتی وهمچنین فوتبال هر ورزشی فواید و ضرر هایی داره اگه میخواین به جایی برسین فکرتونو مشغول این چیزا نکنین برید به سمت هدفتونو به حاشیه ها و حرف ها توجهی نکنین.موفق باشین❤

جواد شنبه 16 شهریور‌ماه سال 1398 ساعت 05:57 ب.ظ

سلام میخاستم یه سوال بپرسم
بوکس آماتور خطرناکه و به صورتت آسیب میزنه یا بوکس حرفه ای
کدومش سرعت و واسه دفاع از خود خوبه؟

خدیجه جمعه 22 شهریور‌ماه سال 1398 ساعت 04:57 ب.ظ

سلام خسته نباشین میخواستم بپرسم من میخوام چربی شکمم رو اب کنم وسفت بشه ولی نمیخوام چربی باسنم از بین بره برعکس بدنسازی دارم میرم واسه بزرگ شدن عضلات باسن .خواستم بپرسم با اینحال کدوم ورز رزمی برم مناسبه بین بوکس وتکاندو خواهش میکنم زود جوابم بدین چون میخوام فردا برم ثبت نام

پیمان شنبه 14 دی‌ماه سال 1398 ساعت 01:58 ق.ظ

دوست عزیزی که میای میگی بوکس پا نداره و فولان شما برو حرکات رقص پای بوکس و جابه جایی فرز وسریعشون رونگا کن بعد بگو راحت میشه بهشون ضربه پا زد و فولان ..درضمن اگه یه نگاهی به مایک تایسون و قدرت مشتش بندازی دیگه کاملا قانع میشی که هیچ ورزشی جلوی بوکس دووم نمیاره چه از لحاظ قدرت.چه سرعت چه تمرکز

iliya دوشنبه 11 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 12:20 ق.ظ

سلام خدا من شونزده سالمه پسر هستم و میخواستم ورزش بوکس را شروع کنم بطور حرفه ای من نزدیک به ۲الی۳ ساله که آمادگی جسمانی کار می کنم و تعریف از خود نباشه ولی بدن قوی دارم خیلی به بوکس علاقه دارم ولی پدرومادرم اصرار دارن که به این ورزش ورود نکنم چون آسیب دیدگی زیادی داره میخواستم بدونم میشه این ورزش رو حرفه ای انجام داد ولی آسیب جدی ندید؟چون برام خیلی مهمه که گذسته از آسیب های جزئی که مهم نیستن ودرهمه ی رشته ها وجود داره من آسیب جدی نبینم به عنوان مثال پارکینسون،اشکال درچشم ،چپ شدن چشمو.....باسپاس.

Mehdi شنبه 23 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 01:07 ق.ظ

سلام من تازه بوکس و شروع کردم 17سالمه و بینیم کمی بزرگ و استخونیه و قوز هم داره تو تمرین با هر ضربه ایی دچار خون ریزی زیاد و درد میشه طوری که دیگه از مشت خوردن میترسمو نمیتونم تو مبارزه رو حریفم تمرکز کنم میخواستم کمی راهنماییم کنید

کامیار سه‌شنبه 6 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 12:51 ب.ظ http://kamyar.rabeti@yahoo.com

سلام میخواستم بپرسم کیک بوکسینگ به گوش آسیب میزنه یانه؟

hadi شنبه 17 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 01:18 ب.ظ

سلام من ورزش بوکس رفتم واقعا ازش خوشم میاد به نظر من علاقه و اینکه چه ورزشی بیشتر باهاتون سازگار باشه هم مهمه من تو بوکس چندین بار مشت به صورتم خورده چیزی نشده یک بار رفته بودم کیک بوکس اونجا با ارشد مبارزه کردیم با پا زد درست خورد تو گوشم پرده اش پاره شد البته کمی هر ورزش رزمی اسیب های خودش رو داره ممنون

غزل یکشنبه 26 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 09:13 ق.ظ

سلام من دخترم و خیلیییی به ورزش بوکس علاقه دارم.تازه قد و فرم بدنم هم به این ورزش میخوره اما خانوادم قبول نمیکنن چون میگن صورتو خراب میکنه خصوصا اگه صورت یه دختر باشه

مهدی دوشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1400 ساعت 12:44 ب.ظ

سلام
من ۱۲ سالمه ۵۴ یا ۵۳ کیلو با قد ۱۵۰ سانتم
به بوکس علاقه دارم
درسته چاقم ولی فکر کنم موفق میشم اگه برم کاری هم به صورت خراب شدن ندارم چون مگه دخترم که خوشگل باشم و پسر فقط اخلاق و جذابیت از نظر عقلی و اخلاقی باید خوب باشه پس این مشکل هیچ رفت گوشه
دو اینکه من یک ترسی دارم اینکه مستقیم بزنن تو بینی و خیلی بده یجوریم میشه بخصوص که عینکیم.
اصلا ایا من میتونم تو بوکس با این مشخصات شرکت کنم؟

فؤاد یکشنبه 30 خرداد‌ماه سال 1400 ساعت 01:29 ق.ظ

بسیار متشکر از توضیحات اساتید بزرگوار ، امیدوارم مطالب بیشترى به اشتراک بگذارید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد