وبلاگ بوکس احمد حسن پور

تکنیکها و تمرینات بوکس-خبرها-مسابقات- قهرمانان و ...

وبلاگ بوکس احمد حسن پور

تکنیکها و تمرینات بوکس-خبرها-مسابقات- قهرمانان و ...

پاسخ به نامه های دوستان

دوستی فرموده:

با سلام و خسته نباشید
پسر من 10 سالش است و حدود یکماه است که به ورزش بوکس می رود البته هفته ای سه جلسه. مربی از پسرم خواست تا با فردی که سنش حدود 14 الی 15 سالش است و تقریبا قد و وزنشان یکسان است روی رینگ رفته و با هم مبارزه کنند و این در حالی است که سومین جلسه است که دستکش بوکس استفاده می کنند. بعد من دیدم که عین دو نفر که در خیابان دعوا می کنند همدیگر را مشت می زنند و بعضی موقع پسرم یادش می رفت گارد بگیرد و حریفش می زد از صورتش.
آیا چنین کاری درست است
درست مثل اینست که دو نفر که تازه کار هستند با هم شمشیربازی مبارزه کنند و احتمال دارد به همدیگر صدمه بزنند.
در اینجا ممکن بود یکی از آن دو به چشم طرف مقابل ضربه می زد یا اینکه به فک آن آسیب می رساند و یا به قول مربیش مکن بود از رینگ به بیرون پرت شود
من ماندم چرا مربی اینکار را کرد
لطفا راهنمایی کنید چون من افراد بزرگسال را می بینم به طور مرتب تکنیک یاد می گیرند ولی با هم مبارزه نمی کنند به نظر می رسد مبارزه وقتی درست است که فرد به تمامی تکنیکها آشنایی کامل داشته باشد و حداقل از خودش دفاع کند
البته بعد از باشگاه پسرم گفت با ضربه حریف که به سرش خورده بود سرگیجه گرفته بود.
لطفا راهنمایی کنید
با تشکر فراوان


در پاسخ به این دوست گرامی: در ورزش بوکس تا آنجا که من بخاطر دارم چنین کاری مردود است.

بچه ای که تازه وارد بوکس شده باید آموزشهای لازم را ببیند. مراحل این آموزش  چنین است:

  • ایستادن در بوکس
  • انتقال وزن
  • جابجا شدن
  • ضربه زدن
  • چرخیدن
  • دفاع کردن(رد کردن و سد کردن با دست و  یا اسلیپ کردن)
  •  سایه بوکس
  • و در آخر هماهنگی

این مراحل حداقل دو یا چند ماه به طول می انجامد. پس از این مراحل که زیر نظر مربی باید انجام شود تا بوکسر به یک تناسب و هماهنگی نسبی دست یابد. سپس به اولین مبارزه میرسد. اولین مبارزه برای یک شخص تازه کار نقشی حیاتی دارد. معمولا مربی ها برای بالا بردن شهامت و روحیه بچه ها اولین مبارزه را با یک حریف قوی تر و با جثه ای بزرگتر ترتیب میدهند و البته با سیاستی که بچه پیروز شود و یا بازنده نشود و مربی نیز پس از بازی با تذکر به ایرادات بچه او را عالی و دور از انتظار معرفی میکند که روحیه و سطح انگیزش او را بالا ببرد. مربی به نسبت تمریناتی که بچه ها انجام میدهند میداند که کدام به سطحی از آمادگی رسیده و توان مبارزه را دارد و سپس برای او مبارزه اما در شرایط کنترل شده ترتیب میدهد. به عنوان مثال بوکسر تازه کار را با یکی از ارشد ها یا کارکشته ها روبرو میکند تا مبارزه جنبه احساسی و رقابتی پیدا نکند.

اما طبق گفته این دوست عزیز، مبارزه ای با این شدت برای بچه 10 ساله ای که تنها یک ماه است که آموزش میبیند و بدور از آمادگی لازم، یک ریسک بزرگ و یک حرکت 100% غلط است. شاید مربی با هدف از بین بردن ترس بچه  این کار را انجام داده. اما حفظ سلامت فرد با هر سن و سالی از مهمترین مواردی است که در هر باشگاه یا مسابقه ای مد نظر فدراسیون است. بوکس ما بوکس آماتور است و با کسب امتیاز پیروزی حاصل میشود. و نیاز مند تکنیکها و تاکتیکهای لازم است. وحشی گری و درنده خویی در ورزش معنایی ندارد. این در حالی است که IABA ( فدراسیون جهانی بوکس) با تلاشهای زیاد بوکس حرفه ای و نیمه حرفه ای را نیز زیر چتر خود آورده تا بتوان ورزشها را به سمت خشونت کمتر و قانونمندی و هدایت کند.

اتفاقی نظیر این برای یکی از شاگردان خودم افتاد. بینی یکی از تازه واردها در تمرین باشگاهی شکست و این باعث شد پس از یک ماه از ورد او به بوکس برای همیشه باشگاه را ترک کند.

* من به شخصه با شما هم عقیده ام و فکر میکنم بچه شما در این حد آموزش نباید مبارزه ای با این شدت انجام میداده و برای این نوجوان بهتر است تمریناتی مانند: سایه بوکس، کیسه سنگین، کیسه دوسر گیر، و میت انجام بده تا به هماهنگی و خبرگی نسبی دست پیدا کنه.


نظر شما در این مورد چیست؟



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد