وبلاگ بوکس احمد حسن پور

تکنیکها و تمرینات بوکس-خبرها-مسابقات- قهرمانان و ...

وبلاگ بوکس احمد حسن پور

تکنیکها و تمرینات بوکس-خبرها-مسابقات- قهرمانان و ...

نمودار مرزبندی تمرینات و توان

همانطور که میدانید رابطه بین قدرت یا توان یک انسان و ضربان قلب او رابطه ای مستقیم است و البته با در نظر گرفتن سن. در نمودار زیر مرز بین شدت تمرینات و تپیدن قلب مشخص شده. در ردیف بالای نمودار سن که از 20 تا 70 سال و در ستون سمت چپ درصد توان فرد یا تعداد ضربان قلب در دقیقه نشانه گذاری شده.
شما هم میتوانید حداکثر توان خود یا ضربان قلب خود را بدست بیارید.
بالا ترین ضربان قلب در نوزاد انسان 220 است و هرچه سن فرد بالا میرود تعداد دفعات تپیدن قلب کاهش میابد. شما با کم کردن سن خود از عدد 220 حداکثر تپش قلب خود در مدت زمان یک دقیقه را بدست خواهید آورد.
به عنوان مثال: خودم 27 سالمه و اگه سنم را ازعدد 220 کسر کنم عدد 193 بدست میآید. 193 حداکثر تعداد تپش قلب من در مدت زمان یک دقیقه میباشد.
بهتر است نمودار زیر را برای خود کپی یا پرینت کنید.



همانطور که در نمودار بالا مشاهده میکنید توان یک فرد با در نظر داشتن سن او به وسیله چند رنگ مرزبندی شده است.
توضیحاتی در رابطه با مرزبندی و شدت تمرینات  مندرج در نمودار بالا برای یک فرد 20 ساله:

1- 50 تا 60 درصد و ضربان قلب مابین 100 تا 119 : این مربوط به گرم کردن است یا فعالیتهای معمولی مانند: کشش عضلات قبل از تمرین- فعالیتهای معمول و روزمره مثل غذا پختن جارو کردن و ...
2-60 تا70 درصد توان و ضربان قلب مابین 120تا139 : این محدوده ی تمرینات هوازی و چربی سوزی و تناسب اندام است.
3- 70 تا 80 درصد وضربان قلب 140 تا 159 : تمرینات با این شدت برای بالا بردن استقامت  قلب و بدن میباشد. کسانی که  نیاز به افزایش استقامت دارند باید با این درجه و شدت تمرن کنند.
4- 80 تا 90 درصد توان وضربان قلب 160 تا179: حد و شدت تمرینات در این درجه سخت و طاقت فرسا است و نمیتوان برای مدت زمان زیادی با همین شدت ادامه فعالیت داد.
5- 90 تا 100درصد توان و ضربان قلب 180تا200 : تمرینات بسیار سخت و فشرده است این حداکثر توان یک فرد 20 ساله است. مدت زمان بسیار کوتاهی را میتوان با این شدت کار کرد.

امیدوارم مفید بوده باشه. حتمن نظرات شما در روند کمی و کیفی وبلاگ موثر خاهد بود.

نظرات 5 + ارسال نظر
سامی چهارشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 02:12 ب.ظ

ممنون از وبلاگ خوبتون

وسپاس از شما سامی جان. متأسفانه فرصت نشده بروز کنم. دارم روی مطلب جدید کار میکنم و طی دو سه روز آینده انتشار میدم و امیدوارم بتونم دوستان را راضی نگه دارم.

ناصر دوشنبه 18 دی‌ماه سال 1391 ساعت 07:53 ب.ظ

دمت گرم.

حامد جمعه 13 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 06:53 ب.ظ http://skatepartsire.blogfa.com

خیلی به من کمک کرد چون ورزشم کاملا هوازی و الان راحت می تونم بفهمم تو چه سطحی کار میکنم فقط در مورد نوع تمرینات هوازی مشکل دارم در ارتباط با این تمرینات تمرینات اینتروال و تمرینات تدریجی رو بلدم اما می خوام بدنم چند نوع تمرین هوازی داریم

درود بر حامد عزیز.
تمرین هوازی به تمرینی گفته میشه که ضربان قلب را تا 60% از حداکثر ضربان در دقیقه بالا ببره. تمرین هوازی برای افزایش توان هوازی و بالا بردن آستانه بی هوازی است با شدت و مدت زمان تمرین سروکار داره نه با نوع. شما به تمرین هوازی نیاز دارید و هرتمرینی را با شدتی که 60% توان شما را به خود اختصاص بده میتونه جزو لیست تمرینات هوازی شما باشه. میتونه انواع دویدن باشه- طناب زدن باشه. شنا توی آب یا کیسه زدن هم باشه. دوچرخه سواری و یا هر تمرین دیگه. تمرین اینتروال هم تمرینیه که زمانهایی برای تمرین و زمانهایی نیز برای استراحت مابینش قرار داده شده باشه. در ورزش بوکس این نوع تمرین باید وجود داشته باشه و خوب بهش توجه بشه.

کمالی دوشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 09:50 ب.ظ

با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون. میشه از مطالبتون کپی برداشت؟

درود بر شما. کپی برداری از سایت مجاز است. این سایت متعلق به جامعه ورزشی است. اما اخلاق ورزشی حکم میکنه که منبع نیز ذکر شود. سپاس از شما.

محمد پنج‌شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 02:23 ب.ظ

احمد جان ممنون چفدراطلاعات جالبی ارائه دادی توی وبلاگت ممنون .

سپاس از شما محمد عزیز.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد